Info

El-inboats kombinerar charmen hos traditionella skötekor med modern elektronik vilket ger en praktisk och vacker miljöbåt. Med liten effekt och ett lättdrivet skrov har vi funnit ett praktiskt och tjusigt elbåtsformat.

El-inbåtens skrov är lätt och vridstyvt då det är helplastat och dubbelbottnat. El-in är även osänkbar då luftutrymmena väl räcker för att hålla båt och besättning flytande. Båten är mycket lastdryg och man kan utan svårighet åka sex personer. Skrovformen gör att båtens hastighet endast nämnvärt påverkas av lastvolymen. El-in levereras med en 48-volts motor som med endast fyra stycken vanliga 12-volts ackumulatorer gör att båten kan köras i 4-5 knop under under drygt två timmar. Total drifttid på en laddning är cirka 3,5 timmar. Det ger en driftkostnad per distans på cirka 40 öre med nätladdning och vid solcellsladdning är energin gratis.

Motorn är av inombordstyp med hög driftsäkerhet och högt monterad så att motor och elektronik är bättre skyddat från fukt och väder. Även om det står mycket regnvatten i båten förblir motorn torr på grund av sin höga placering. Inombordare ger även båten en traditionsenlig snipkaraktär. Drivutrustning är tillverkad i syrafast rostfritt samt aluminium. Propelleraxeln är kullagrad och har mycket låg friktion. Batterierna är placerade i de främre tofterna för att ge god balans, särskilt då man kör båten ensam.

El-in finns som öppen snipa eller med vindruta som monteras på sargen. De två vanligaste båttyperna för arbetsbåtar i Stockholms skärgård och svenska ostkusten i början av förra seklet. Båten är mallad efter ritningar på sjöhistoriska museet, en typbåt för service av fyrar som skulle vara mycket sjöduglig.

Båtarna anpassas efter kundens önskemål. Hittills har vi byggt båtarna svarta för att de mest klassiska skärgårdsbåtarna ursprungligen tjärades men El-in kan självfallet levereras i valfri kulör.

Även drivlinor till liknande båttyper tar vi fram.

Båtens mått:

Löa 5,8m – Lvl 4,4m – Bredd 1,9m 

Vikt:

ca 250kg

Pris grundutförande:

ca 100 tkr + moms

Båtarna plastas i vår industribyggnad i Estland och slutmonteras i Stockholm.